درمانی جدید برای دیابت با کشف یک پپتید جدید در انسان

 2 دسامبر 2013- حتی اگر نتوان چاره ای برای چاقی پیدا کرد اما می توان امیدوار بود که شریک خطرناک آن یعنی دیابت را درمان کرد.

 تحقیقات جدید که نتایج آن در مجله ی FASEBاخیراً منتشر گردید نشان می دهد پپتید جدیدی بنام humaninمی تواند به عنوان  درمانی جدید و قدرتمند برای افراد مبتلا به دیابت بکار گرفته شود. این امیدواری از آنجا حاصل شده است که آنالوگ این پپتید درموشها و موشهای صحرایی (پپتیدی که از نظر مولکولی مشابه با humaninاست) سبب افزایش ترشح انسولین از طریق بهبود متابولیسم گلوکز در سلولهای بتا می شود.

دکتر Muzumdarمی گوید: دیابت اصلی ترین بیماری قرن است و بیش از 500 میلیون نفر در دو دهه ی  آینده به این بیماری مبتلا خواهند شد. او می افزاید: Humaninمی تواند یک اسلحه ی بالقوه در زراد خانه ی ما برای مقابله با این معضل جهانی باشد.

دراین تحقیقات دکتر Muzumdarو همکارانش به بررسی تأثیرات Humaninبر ترشح انسولین درموشها و موشهای صحرایی پرداختند. این کار بروی سلولهای بتا و لاین سلولی بتای موش درمحیط کشت انجام شد. در موشهای صحرایی تجویز آنالوگ هومانین سبب افزایش مقدار انسولین درخون در پاسخ به مقدار بالای گلوکز می گردد. استفاده ازآنالوگ هومانین سبب افزایش ترشح  انسولین از سلولهای جزایر موشهای طبیعی وموشهای دیابتی می شود.

درقدم بعدی محققین تایید کردند که هومانین سبب افزایش ترشح انسولین از سلولهای  بتا می شود.این تحقیقات همچنین نشان داد که هومانین با تولید انرژی از گلوکز در سلولهای بتا مرتبط است، زیرا با ممانعت از متابولیسم گلوکز درسلولهای بتا هومانین نمی تواند سبب افزایش ترشح  انسولین گردد.

 میزان پپتید هومانین بطور طبیعی با افزایش سن کاهش می یابد درنتیجه استفاده  از هومانین یا پپتید های مشابه با آن می تواند در درمان سکته، بیماری قلبی و آلزایمر بکار رود.

دکتر Weissmannمی گوید: از آنجائیکه چاقی همچنان یک مشکل جهانی است به همان نسبت دیابت نیز به عنوان یک معضل جهانی مطرح است نتایج این تحقیق می تواند تأثیر چشمگیری بر بهداشت عمومی درکل جهان داشته باشد.

 منبع:www.sciencedaily.com/releases/2013/12/131202134622.htm

مترجم : ماندانا فرخی نیا